Slachtoffer van misbruik in jeugdzorg stelt overheid aansprakelijk

Slachtoffers van geweld en misbruik in de jeugdzorg kunnen straks aanspraak maken op een schadevergoeding van 5000 euro. Het kabinet bood al eerder excuses aan voor de misstanden, maar komt nu ook met compensatie. Dit maakte minister Dekker (Rechtsbescherming) vanmiddag bekend tijdens een bijeenkomst met slachtoffers en lotgenoten. Hoeveel mensen ervoor in aanmerking komen is volgens de minister lastig te zeggen, omdat wellicht niet alle slachtoffers zich al hebben gemeld. Hij wil niet dat slachtoffers hemel en aarde moeten bewegen om hun zaak te bepleiten.

Langdurig seksueel misbruikt

Dominique Meijer uit Tiel is langdurig seksueel misbruikt door haar pleegvader en later ook door haar pleegbroer. ”Bij mijn geboorte zat mijn vader in de bak en werd mijn moeder gezocht. Mijn oma kon ook niet voor mij zorgen. Zo kwam ik via een kindertehuis bij een pleeggezin terecht. En daar is de ellende begonnen. Ik ben als kindje van anderhalf jaar seksueel misbruikt. En dat heeft ruim veertien jaar geduurd.” Ze is blij met de erkenning en dat slachtoffers eindelijk serieus worden genomen. Ze vindt dat er goed is geluisterd naar de vele slachtoffers door de commissie, maar toch is wat haar betreft het taboe nog niet doorbroken. Dit is een stap in de goede richting. Artikel gaat verder onder het artikel: ”Eigenlijk is mijn toekomst verziekt. Ik kan door een verplichte abortus door een zwangerschap van mijn pleegbroer zelf geen kinderen meer krijgen. Maar eigenlijk wil ik ook geen kinderen in deze maatschappij. Wat ik heb meegemaakt, dat wens ik niemand toe.”

Lotgenoten

Met haar stichting “voor Ons” helpt ze lotgenoten en heeft ze inmiddels een positieve draai kunnen geven aan haar eigen ervaringen. Na vandaag hoopt ze dat er ook landelijk echt wat gaat veranderen.

Steun onze stichting met een gift of wordt jaarlijkse donateur